Camide ‘Baby shower’ skandalı
Camide ‘Baby shower’ skandalı
İçeriği Görüntüle

MERT SAYAN – HABER MERKEZİ

Özellikle sosyal medyada son günlerde artan akran zorbalığı paylaşımları gündem olmaya devam ediyor. Okullarda daha çok yaşanan bu olaylar eğitimcileri ve aileleri harekete geçirmiş durumda. Akran zorbalığı, bir çocuğun yaşıtları tarafından sürekli olarak fiziksel, sözel, sosyal ya da dijital yollarla rahatsız edilmesi, dışlanması ya da tehdit edilmesi şeklinde kendini gösteriyor.
Uzman Psikolog Mehtap Kayaoğlu, zorbalığın yalnızca mağdur çocukların özgüvenini sarsmakla kalmayıp, psikolojik ve sosyal gelişimlerini de derinden etkileyebileceğini belirtti.

Kayaoğlu, akran zorbalığını, “bir çocuğun yaşıtları tarafından tekrarlayan şekilde fiziksel, sözel, sosyal ya da dijital yollarla rahatsız edilmesi, dışlanması ya da tehdit edilmesi” şeklinde tanımladı. Bu durumun, mağdur çocuğun psikolojik ve sosyal gelişimini olumsuz etkilediğini vurgulayan Kayaoğlu, zorbalığın alay etme, lakap takma, dedikodu yapma, fiziksel şiddet uygulama ya da dijital ortamda küçük düşürme şeklinde gerçekleşebileceğinin altını çizdi.
Zorbalık yapan çocukların çoğunlukla çevrelerindeki özgüvensiz ve çekingen bireyleri hedef aldığına dikkat çeken Kayaoğlu, bu çocukların güç gösterisiyle kendi yetersizliklerini gizlemeye çalıştığını ifade etti.

“DENETİM EKSİKLİĞİ VAR”

Zorbalığın arkasında genellikle duygusal yetersizlikler, dikkat çekme arzusu, ev ortamında model alınan olumsuz davranışlar ya da kontrol ihtiyacı olduğuna dikkat çeken Kayaoğlu; “Ayrıca okullarda denetim eksikliği, empati eğitiminin yetersizliği ve sosyal beceri eksiklikleri de bu davranışları tetikleyebilir” dedi.

“SESSİZ KALINMAMALI”

Zorbalığa uğrayan çocukların öncelikle yaşadıkları durumu mutlaka güvendikleri bir yetişkine anlatmaları gerektiğini belirten Kayaoğlu; “Sessiz kalmak, zorbalığın devam etmesine neden olabilir” uyarısında bulundu.
Ayrıca, kendine güven geliştiren, duygularını ifade etmeyi öğrenen çocukların bu durumla daha sağlıklı baş edebildiğine dikkat çekiyor. Kayaoğlu, okul rehber öğretmeniyle görüşmenin, sosyal beceri gruplarına katılmanın ve gerekiyorsa bir psikologdan destek almanın önemine de değindi.

“MÜDAHELE EDİLMELİ”

Kayaoğlu’na göre zorbalığın önlenebilmesi için okullarda empati, iletişim ve duygusal farkındalık temelli programların uygulanması gerekiyor. Öğrencilere duygusal dayanıklılık ve özgüven kazandırılması gerektiğini belirten Kayaoğlu; “Öğretmenler gözlem yapmalı ve zorbalık fark edildiğinde etkili, tarafsız müdahalede bulunmalı. Okul ortamı güvenli ve kapsayıcı olmalı” ifadelerini kullandı.

“UZMAN DESTEĞİ ŞART”

Ailelerin çocuklarını dinlemesi ve duygularını ifade etmeleri için güvenli bir ortam sağlaması gerektiğini vurgulayan Kayaoğlu, çocuklara empati, saygı ve sınır koyma gibi temel sosyal becerilerin kazandırılmasının önemine işaret etti. Çocuklarda ufak bir davranış değişikliği dahi fark edildiğinde okul ve uzaman desteğinin şart olduğunu belirten Kayaoğlu; “Özgüvenli çocuklar yetiştirilmeli ve arkadaş ilişkileri yakından takip edilmelidir” şeklinde konuştu.

“HEM PSİKOLOJİK HEM DE EĞİTSEL YÖNLERİYLE ELE ALINMALI”

Akran zorbalığına karşı bireysel gelişimin sağlıklı ilerleyebilmesi için bütüncül bir yaklaşım gerektiğini belirten Uzman Psikolog Mehtap Kayaoğlu, hem ailelere hem de eğitimcilere önemli sorumluluklar düştüğünü vurguladı.