İran ve İsrail arasında ateşkes sağlanırken, Tahran, ABD'nin nükleer tesislere saldırısının ardından "Hürmüz Boğazı" kozunu devreye sürdü.
İran, dünya petrol ticareti için büyük öneme sahip Hürmüz Boğazı'nı kapatacağını duyururken, nihai karar henüz alınmadı.
TÜRKİYE NE YAPACAK?
İran'ın Hürmüz'ü sadece kapatmakla tehdit etmesi dahi petrol fiyatlarını etkilerken, olası kapatma durumunda Türkiye'nin ne yapacağı merak konusu oldu. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, CNN Türk canlı yayınında bu soruya yanıt verdi.
Türkiye'nin alternatif planlarının olduğunu belirten Uraloğlu şunları söyledi: "Kapatılma söylemi bile dünyadaki petrol piyasalarında yüzde 15'e kadar bir fiyat dalgalanmasına sebebiyet verdi. Petrolün yüzde 30 civarı, Hürmüz Boğazından sağlanıyor. Dolayısıyla Türkiye'nin de elbette etkilenmesi söz konusu. Ancak bu süreçte biz enerji bakanımızla da gerekli görüşmeleri yaptık. Türkiye'nin alternatifleri var. Irak'tan var, Azerbaycan'dan var, Rusya'dan var baktığımızda ve Türkiye'nin bir depolama kapasitesi var.
“ALTERNATİF KANALLARIMIZ VAR”
Bunları dikkate aldığımızda böyle kısa vadede ya da bu kadar bir süreçte ciddi bir şekilde etkilenmediğimizi söyleyebilirim. Ama peki kapatılsaydı ne olurdu? Ciddi aksamalara sebebiyet verir ama bizim alternatif kanallarımız var. Belki birazcık zorlar ama ihtiyaçlarımızı giderebiliriz. Tam da bu noktada bizim yapmayı planladığımız bir kalkınma yolu koridoru projesi var.
Hürmüz Boğazı kapanırsa bu petrol ve doğal gaz sevkiyatı durmuş olur. Peki o civarda Basra Körfezi'nde üretilen şeylerde petrol ve doğal gaz da orada kalmış olur.
KALKINMA YOLU KORİDORU
Kalkınma Yolu Koridoru hayata geçtiği zaman yani Basra'dan Irak'ın Fav Limanı'ndan başlayıp ülkemize Ova Köy'e kadar gelecek olan 1200 km'lik demir yolu kara yolu ve enerji nakil hatları yolu olacak. Mesela bugün bitmiş olsaydı bu proje, piyasalar yüzde 15'lik bir fiyat artışıyla tepki vermezdi. Bu kadar basit."