İran devlet televizyonu Press TV’nin aktardığına göre, İran Parlamentosu’ndan geçen yeni karar doğrultusunda, Basra Körfezi’ni Umman Denizi’ne bağlayan stratejik Hürmüz Boğazı’nın kapatılması planlanıyor.
Enerji açısından dünyanın en hassas geçiş noktalarından biri olan Hürmüz Boğazı, Suudi Arabistan, Kuveyt, Irak, Katar, BAE ve İran gibi enerji ihracatçısı ülkeler için hayati önemde. Boğazın en dar bölümü yalnızca 33 kilometre, geçiş yapılan deniz şeritleri ise yalnızca 3 kilometre genişliğinde. Bu da bölgeyi deniz güvenliği açısından kırılgan hâle getiriyor.
ASYA’DA ALARM ZİLLERİ: ÇİN VE HİNDİSTAN RİSK ALTINDA
Geçmişte Hürmüz Boğazı’nda yaşanan her kriz Batı ekonomilerini etkilerken, artık en büyük risk Asya’ya kaymış durumda. Özellikle Çin ve Hindistan, boğazdan geçen enerji sevkiyatına büyük ölçüde bağımlı. Hindistan örneğinde, günlük 5.5 milyon varil petrol ithalatının yaklaşık 2 milyon varili Hürmüz üzerinden sağlanıyor.
Ancak Hint makamları ve enerji uzmanları, Rusya, ABD ve Brezilya gibi alternatif kaynaklarla bu krizin etkilerinin sınırlı kalabileceği görüşünde.
LNG SEVKİYATINDA CİDDİ KESİNTİ BEKLENMİYOR
Doğalgaz tarafında ise risk daha sınırlı. Hindistan’ın ana sıvılaştırılmış doğalgaz (LNG) tedarikçisi Katar, Hürmüz Boğazı'na çok da bağımlı değil. Ayrıca Avustralya, ABD ve Rusya gibi kaynaklar da LNG akışında alternatif oluşturuyor.
FİYATLAR TIRMANABİLİR
Enerji piyasalarında oluşacak belirsizlik ve arzda yaşanabilecek potansiyel daralma, fiyatları yukarı çekebilir. Uzmanlara göre, Hürmüz Boğazı’nın kapanması durumunda Brent petrol kısa vadede 80 dolar seviyesinin üzerine çıkabilir.