Avrupa'da otomotiv sektörü tarihinin en kritik dönüşümlerinden birini yaşıyor. Haziran ayı satış verilerine göre, Avrupa Birliği ülkelerinde yeni otomobil satışları geçen yılın aynı dönemine kıyasla %7,3 oranında geriledi. Satışlardaki bu düşüşün arkasında özellikle Almanya ve İtalya'daki sert daralmalar dikkat çekerken, İspanya tek pozitif ayrışan ülke olarak öne çıktı.
Avrupa Otomobil Üreticileri Birliği (ACEA) tarafından açıklanan verilere göre, haziran ayında toplam yeni araç satışı 1 milyon 10 bin adede geriledi. Almanya’da yüzde 13,8, İtalya’da yüzde 17,4 ve Fransa’da yüzde 6,7’lik düşüşler gözlenirken, İspanya’da ise talep artışı sayesinde satışlar yüzde 15,2 oranında artış gösterdi.
Elektrikli araçlar pazarın yeni lideri mi?
Düşen pazar rakamlarına rağmen hibrit ve elektrikli araçlar yükselişini sürdürüyor. Haziran ayı itibarıyla hibrit otomobiller toplam satışların %33,8’ini oluştururken, tam elektrikli araçların payı %16,7’ye yükseldi. Plug-in hibritler %9,3’lük pay alırken, dizel araçların oranı %9’da kaldı. Benzinli araçlar ise %27,7 ile hâlâ önemli bir yer tutuyor.
Elektrikli araç satışları ise yıllık bazda %7,8 artarak 168 bin 488 adede ulaştı. Bu gelişmeyle birlikte, çevreci motor seçenekleri yani hibrit, elektrikli ve plug-in hibrit araçlar toplam satışların %59,8’ini oluşturdu.
Markalar arasında rekabet kızışıyor
Marka bazında ise listenin zirvesinde Volkswagen yer aldı. Alman devi, haziran ayında 270 bin 767 adet araç satarak liderliği korudu. Onu Stellantis Grubu (Peugeot, Fiat, Citroen, Opel) 158 bin 871 satışla izledi. Renault Grubu 131 bin 91 adetle üçüncü sıraya yerleşirken, Toyota 78 bin 673 satışla dördüncü oldu.
Yerli üretime ve çevreci araçlara teşvik artarken, ithal lüks araçlarda ise gerileme dikkat çekiyor. Uzmanlar, 2025 sonuna kadar dizel ve benzinli araçların pazar payının %40’ın altına inebileceğini öngörüyor.