Türk Silahlı Kuvvetleri (TSK) 2026'da çok yüksek teknolojiye sahip sistemleri kullanmaya hazırlanıyor.
TUSAŞ (Türk Havacılık ve Uzay Sanayi) ve ASELSAN işbirliğiyle geliştirilen elektronik sistemler düşman haberleşme sistemlerinin ve radarlarının belirlenmesi, Türk savaş uçaklarına ve hedeflerine karşı kullanılmasını önlemek için yanıltıcı ve karıştırıcı gibi üstün yeteneklere sahip.
Milliyet'ten Aydın Hasan'ın haberine göre, TUSAŞ, Hava SOJ projesi kapsamında 2019 ile 2020 yıllarında Bombardier firmasından 4 adet Global 6000 uçağı aldı. Bu uçaklara, ASELSAN tarafından geliştirilen elektronik harp sistemleri entegre edildi. Böylelikle uçaklara uzaktan elektronik destek ve elektronik taarruz yeteneği kazandırıldı.
TUSAŞ Genel Müdürü Mehmet Demiroğlu, KKTC düzenlenen Teknofest 2025 kapsamında yaptığı açıklamada, Hava SOJ projesine yönelik testlerin sürdüğünü ve teslimatların 2026’da başlamasının planlandığını açıkladı.
ÖZEL GÖREV UÇAĞI
Bu çalışma kapsamında, düşman haberleşme sistemleri ve radarlarının belirlenmesi, konumlarının bulunması ve bu sistemlerin özellikle sınır ötesi harekatta savaş uçaklarına karşı kullanılamaması amacıyla karıştırılması ve aldatılması amaçlanıyor.
Hava SOJ Sistemlerine takılacak görev sistemleri, büyük ölçüde milli imkanlarla üretildi. Hava SOJ uçakları envantere girdiğinde, Türk savaş uçakları sınır ötesinde güvenli bir biçimde operasyon icra edebilecek.
Kara Konuşlu Uzaktan Elektronik Destek - Elektronik Taarruz (KARA SOJ) sisteminden daha üstün teknolojik özelliklere sahip olan HAVA SOJ sistemi ile Bombardier Global 6000 uçaklarına çok sayıda elektronik harp kabiliyeti kazandırıldı.
HAVADA 12 SAAT KALABİLİYOR
Bombardier Global 6000, havada 12 saat kalabiliyor. 51 bin feet irtifada servis tavanı olan Global 6000, çift motoru ve jeneratör sistemleriyle görev sistemlerine yeterli elektriksel gücü sağlayabiliyor. Uçaklar, sahip oldukları Hava SOJ sistemleri ile yerdeki destek merkezi ile koordinasyon içinde gerçek zamanlı görev icra edebilecek. Sistemler, radar ve füze tehditlerini algılayarak tedbir alma yeteneğine de sahip olacak.
GÜVENLİ HAVA KORİDORU
Hava SOJ uçağına entegre edilen görev sistemleri; geleneksel ve yeni nesil karmaşık yapıdaki kara, hava ve deniz radarlarıyla muhabere yayınları için tespit, teşhis, kimliklendirme, sınıflandırma, yön ve konum bulma görevlerini yapacak. Hava SOJ sistemleri, düşman hava savunma sistemlerinin radar ve silah menzillerinin dışında görev yapacak. Düşman hava savunma radar ve muhabere sistemlerini baskılayarak savaş uçaklarının taarruz görevlerini güvenli şekilde yerine getirmesine imkan sağlayacak. Bu yolla savaş uçakları, bir operasyon sırasında taarruzda bulunmak için düşman hava sahasına Hava Soj uçağının oluşturduğu güvenli koridorlardan giriş ve çıkış yapabilecek.
TÜRKİYE'NİN ELEKTRONİK HARP SİSTEMLERİ KENDİNİ KANITLADI
Elektronik Harp, birlik seviyesinde telsizlerin karıştırılması, haberleşmenin kesilmesi, savaş gemilerinin sistemlerinin etkisiz hale getirilmesi, hava savunma sistemlerinin köreltilmesine kadar uzanan geniş bir alanı kapsıyor. Türkiye’nin kullandığı Koral, Redet, Milkar, Vural gibi elektronik harp sistemleri, Irak ile Suriye’deki harekat bölgelerinde kendilerini sahada kanıtladı. Hava SOJ sistemi, bu sistemlerin de üstünde bir teknolojiye sahip olacak. Rusya - Ukrayna savaşı da, elektronik harp sistemlerinin önemini ortaya çıkardı. ASELSAN üretimi elektronik taarruz ve destek sistemi VURAL, bu yıl Mart ayında Güney Kıbrıs Rum Yönetimi’nin askeri haberleşme sistemlerini kör ettiği iddiası ile gündeme geldi.
DÜŞMANI "KÖR EDEN" KORAL
KORAL, yerli imkanlar ile üretilen mobil elektronik harp sistemi. Amacı düşman radarlarını kör etmek, aldatmak ve şaşırtmak olarak tanımlanıyor. Hindistan ile Pakistan arasındaki gerilimin ardından Hint savaş uçağının KORAL sistemi kullanılarak düşürüldüğü iddiası sosyal medyada gündeme gelmişti. Ancak KORAL’ın uçak düşürme gibi bir özelliğinin olmadığı belirtildi.