İlk haber önceki gün geldi.
Kaynağı “Times of Israil’di…”
Yani İsrailli bir gazete.
“İsrail Başbakanı Netanyahu 7 Mayıs günü Azerbaycan’ın Başkenti Baku’ya yapacağı resmi ziyareti ertelemişti..
ERTELEME HABERİNİ GİRMEYEN TEK MECRA ANADOLU AJANSI
O günden itibaren iktidar yanlısı veya muhalif bütün Türk siteleri de haberi girdi.
Bu haberi girmeyen tek kaynak vardı.
Anadolu Ajansı…
Yani Türkiye’nin resmi haber ajansı.
Erteleme haberini vermeyen AA, ondan 1 gün önce, yani 3 Mayıs günü, bu konuyla ilgili başka bir haberi abonelerine ve kendi internet sitesinden herkese duyurmuştu.
ANADOLU AJANSI'NIN 1 GÜN ÖNCE YALANLADIĞI HABER
O gün, yani 3 Mayıs’ta, bazı mecralarda, “Türkiye Dışişleri Bakanlığı, Bakü’yü resmen ziyaret edecek olan Netanyahu’nun uçağına Türk havasa sahasından geçme izni verdiği” haberi vardı.
AA işte bu haberi yalanlıyordu.
Üstelik haber hem Dışişleri Bakanlığı hem de Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı'nın Dezenformasyon Dairesi tarafından kuvvetle yalanlanmıştı.
Yani Türkiye’nin Netanyahu’ya kendi hava sahasından geçme izni vermemişti.
BOEİNG 767-338ER SİYON KANADI UÇAĞI
“Siyon Kanadı”, İsrail Hava Kuvvetleri’nin envanterindeki bir Boeing 767-338ER modeli nakliye uçağı.
Bu uçak İsrail cumhurbaşkanı ve başbakanının resmi ziyaretlerinde devletin resmi taşıyıcısı olarak kullanılıyor.
İkinci el bir uçak.
Daha önce Avustralya’nın Qantas Havayolu tarafından kullanılmış bir yolcu uçağıydı.
Bu uçak 115 milyon dolarlık bir bütçeyle satın alınmıştı.
Ancak içinin düzenlenmesi ile 207 milyon dolara mal oldu ve ilk uçuşunu 3 Kasım 2019’da yaptı.
SİYON KANADI'NIN MALİYETİ 12 MİLYON DOLARI BULUNCA
Ancak uçağın yıllık operasyon maliyeti 12 milyon doları bulunca, İsrail vergi mükelleflerinden, yani vatandaşlarından ve muhalefetten çok eleştiri geldi.
Bunun sonunda devletin bir süre için bu uçağı kullanması durduruldu.
Netanyahu tekrar iktidara gelince uçağı tekrar kullanmaya başladı ve ilk seferini geçen Temmuz ayında Netanyahu’nun Washington’a yaptığı resmi ziyarette kullandı.
Bu ziyaret nedeniyle Siyon Kanadı uçağının bir denizaşırı uçuşunun 200 bin dolara mal olduğu kamuoyuna açıklandı.
İSRAİL KAYNAKLARI: TÜRKİYE İZİN VERMEDİĞİ İÇİN ZİYARET ERTELENDİ
İşte Bakü’ye uçuş izni verilmeyen “Siyon Kanadı” bu uçaktı.
İsrail kaynakları ziyaretin ertelenme nedeni olarak işte AA’nın bu yalanlamasını gösteriyordu.
Şimdi o haberin devamı vardı ve ziyaret ertelenmişti.
Çünkü bu durumda Netanyahu’nun Yunanistan, Bulgaristan sahasından geçip Karadeniz üzerinden gitmesi gerekiyordu ki bu da yolu iki katına çıkarıyordu.
ANKARA’DAKİ SESSİZLİĞİ NASIL YORUMLAMALIYIZ?
Ne var ki, AA bu konuda tek satır haber yayınlamadı.
Dün Dışişleri’nin internet sitesine girdim.
Orada da herhangi bir açıklama yoktu.
Ankara’da tuhaf bir sessizlik hüküm sürüyordu.
Türkiye başından beri bu ziyaret konusunda derin bir sessizliğe büründü.
Resmi olarak hiçbir açıklama yapılmadı.
Bu sessizlik Ankara’da birçok kişi tarafından; “Türkiye’nin bu ziyaretten hiç mutlu olmadığı” biçiminde yorumlanıyordu.
Çünkü, Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın İsrail’e yine yüklenmeye başladığı günlerde uçuş izni verse, bunun muhalefet tarafından kullanılma ihtimali güçlüydü.
TÜRKİYE ZİYARETİ ERTELEMEYE Mİ ÇALIŞTI, YOKSA İÇERİĞİNİ BELİRLEMEYE Mİ?
Tabi bu sessizlik perdesi arkasında, bu ziyaretin ertelenmesi konusunda çok sessiz bir diplomasinin sürdürüldüğüne kendim kadar eminim.
Merak ettiğim konu, Türkiye bu diplomasiyi hangi amaçla yaptı?
Netanyahu’nun ziyaretini erteletmek için mi?…
Yoksa bu ziyaretin içeriği ve kapsamı konusunda etkili olabilmek için mi?
Tam emin değilim, ama bu ziyaretle ilgili herkesin gözünden kaçan çok önemli ve ilginç bir ayrıntı vardı.
O beni çok düşündürdü.
NETANYAHU BAKÜ’DE KAÇ GÜN KALACAKTI?
İsrail’den çok sayıda kaynaktan gelen haberlerin birinde şöyle çok ilginç bir ayrıntı vardı:
“Netanyahu Bakü’de 5 gün kalacak…”
İlk bakışta bana hiç de mümkün görünmemişti.
Nitekim Türkiye’de uzman diye bildiğim insanlara sordum; hiçbiri bana bunun doğru olabileceğini söylemedi.
Netanya’hun böyle kritik günlerde İsrail dışında 5 gün geçirmesi mümkün görünmüyordu.
WATERGATE OTELİ'NDE GECEYARISI ALARMI
Washington’a geçen yıl Temmuz ayında yaptığı ziyarette 3 gün kalmıştı.
Biden yönetimi kendisine bir otel bulmasını istemişti.
Netanyahu o ziyarette ünlü Watergate Oteli’nde bir yer bulmuş, hatta kalışı sırasında yangın alarmı verildiği için dışarı çıkmak zorunda bile kalmıştı.
Ancak bu Şubat ayında gittiğinde Trump onu, Beyaz Saray’ın resmi Blaire House’ında ağırlamış ve ziyareti 6 gün için planlanmıştı.
Hatta Şabat gününü de orada geçirmişti.
NETANYAHU ŞABAT’I BİLE BAKU’DA MI GEÇİRECEKTİ?
Bu demekti ki Netanyahu, Baku ziyaretine Washington ziyareti kadar zaman ayıracaktı.
Üstelik Şabat gününü de orada geçirmişti.
Şimdi Azerbaycan’da ziyaretinde de Şabat’ı Baku’da geçireceği yazılmıştı.
Yani Yahudilerin resmi dinlenme günü olan Kutsal Cumartesi’ni Bakü’de geçirecekti.
Dediğim gibi bu habere inanmadım.
Ancak dün İsrail kaynaklarından gelen haberde bu bilgi yine vardı.
Netanyahu gitseymiş 5 gün kalacak ve Şabat gününü de orada geçirecekmiş.
UZAYDAN GELEN BİR HABER: TÜRK F-16’LARI İSRAİL UÇAKLARINI PÜSKÜRTTÜ MÜ?
Geçen hafta İsrail uçakları Suriye’yi bombalarken, Türkiye’de de ilginç bir dedikodu ortaya atıldı.
Güya Türk F-16’ları da kalkmış ve İsrail uçaklarının önünü kesmiş.
Haberlerde hiçbir kaynak yoktu.
Sanki uzaydan gelmiş gibiydi.
Haberci diliyle bir “üfürme” gibi duruyordu.
Ancak ilginç bir durum vardı.
Her konuda ortaya atılan Dezenformasyon Müdürlüğü nedense bu konuda hiçbir açıklama yapmamıştı.
O GÜN İRAN’DA BİR LİMANDA PATLAYAN DEPODA NE VARDI?
Netanyahu’nun Baku’ya gideceği haberinin ilk çıktığı günlerde çok ilginç iki başka gelişme oldu...
İran’da bir limanda yakıt depoları patlamış ve çok sayıda insan ölmüştü.
Bu patlama biraz karanlık kaldı.
Kimse üstlenmedi.
Ama birkaç gün sonra ilginç bir bilgi geldi.
Patlayan depolarda Çin’den ithal edilen “füze yakıtı” varmış.
Durum böyle olunca, insanın aklına İsrail operasyonu gelmiyor mu?…
37 TOYOTA HAMA YOLUNA ÇIKARKEN İSRAİL UÇAKLARI NEREYE HAVALANDI?
İkinci gelişmeye gelince...
Aynı günlerde Netanyahu durup dururken bir açıklama yaptı ve ondan öğrendik.
El Şara’nın HTŞ Örgütü, 37 Toyota kamyonun üzerinde Şam’a doğru yola çıktığı gün, İsrail uçakları da Suriye hava sahasına girmiş.
Peki yaptıkları şey ne?
İran’ın Esad’a yardım etmek için gönderdiği asker taşıyan nakliye uçaklarını ve bombardıman uçaklarını geri püskürtmüşlerdi.
HTŞ ŞAM’A GİRERKEN ABD NEREYİ BOMBALIYORDU?
O günlere ait bildiğimiz iki şey daha var.
37 Toyota üzerindeki HTŞ militanları Şam yolundayken Suriye’deki ABD güçleri de bütün gün IŞİD mevzilerini bombalamış.
O sırada El Şara’nın askerlerinin üzerindeki modern üniformaların da 1 hafta önce Kıbrıs’tan kalkan İngiliz uçaklarınca Suriye’deki Amerikan üslerine getirildiği ve El Şara’nın askerlerine giydirildiği.
MEĞER 37 TOYOTA İSRAİL VE ABD KORUMASINDA ŞAM’A GİRMİŞ
Bütün bunlar bize şunu anlatıyor:
37 Toyota kamyonla Esad rejimini düşüren HTŞ, bu “tarihi zaferi” İsrail uçakları, Amerikan obüsleri ve füzeleri, İngiliz üniforması ve silahları ile gerçekleştirmiş.
37 Toyota ile El Şara’yı Esad’ın sarayındaki aynı koltuğa oturtan İsrail, şimdi Suriye’de istediği an bu dengeleri altüst edebileceğini anlatmak istiyor.
BÖYLE BİR ORTADOĞU'DA NETANYAHU’NUN BAKÜ’DE 5 GÜN GEÇİRMESİ İÇİN NE DİYECEĞİZ?
Soruyorum…
Böyle bir durumda Aliyev’in Netanyahu ile 5 gün geçirmesi Türkiye açısından iyi mi olurdu, kötü mü?…
Gazze’de büyük bir insanlık dramı yaşanırken bu tür stratejik konuları konuşmak kulağa ve vicdana hiç güzel gelmiyor.
Ama 5 gün için planlanan “Bakü’de Şabat” ziyareti ile ortaya çıkın fiili durum şu…
İSRAİL’İN ORTA DOĞU’DAKİ YENİ MÜTTEFİK
HARİTASINI ÖNÜMÜZE KOYUP BAKMA ZAMANI
Bu ziyaret ile, Azerbaycan İsrail’in Orta Doğu’daki en büyük müttefiki oluyordu.
Buna Kuzey Irak ve Suriye Kürtlerini, Suriye’nin Alevileri ve Dürzilerini de ekleseniz, bölgede çok güçlü bir ittifak ağı ortaya çıkıyordu.
Sonuç:
İsrail politikamızı ciddi biçimde gözden geçirmemizde yarar var…
Çünkü; “Nasıl Karabağ’a girdiysek, nasıl Libya’ya girdiysek, Gazze’ye de gireriz” artık demode bir belagat şehvetinden ibaret.
Batı Şeria Filistinlileri arasında bile HAMAS aleyhtarı duyguların yükseldiği yeni Orta Doğu’da artık yeni şeyler söyleme zamanı geldi.
Suriye’de kazandığımız yeni stratejik avantajı eski belagat şehveti ile “telef etmemeliyiz…”